Werkvorminstructies waarmee je studenten écht laat samenwerken
Stap nu in
- Ruim 100 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht
Tieners praten graag en hun onderlinge relaties vinden ze meestal belangrijker dan de les. Luisteren naar wat jij als docent te vertellen hebt, valt dan niet altijd mee.
In deze cursus wordt besproken hoe je van hun behoefte aan praten juist gebruik kunt maken om hen actief bij de les te betrekken en te leren samenwerken: hoe geef je een goede werkvorminstructie? Hoe stel je groepjes samen en hoe verdeel je de taken? Hoe zorg je vervolgens dat er echt samengewerkt wordt? Hoe evalueer je de opdracht? Bovendien worden er verschillende werkvormen uitgelegd, zodat je steeds de meest passende vorm kunt kiezen voor jouw studenten. Je ziet in deze cursus een aantal video's uit de praktijk en krijgt zowel theoretische achtergronden als praktische handvatten aangereikt om in de les aan de slag te kunnen.
Deze cursus bevat een aantal video's met klassensituaties in het voortgezet onderwijs. Dit komt doordat de cursus initieel voor docenten uit het vo is ontwikkeld. We hebben de video's echter ook voor u beschikbaar gesteld, omdat de materie ook voor docenten in het mbo relevant en interessant is.
Preview
Leerdoelen
Na afloop van deze cursus kun je:
- effectieve werkvorminstructies geven op basis van kennis hoe een tienerbrein informatie verwerkt
- beschrijven welke elementen in een effectieve werkvorminstructie
- bij het samenwerkend leren rekening houden met de gerichtheid van studenten op sociale interactie
- op verschillende manieren groepjes samenstellen voor samenwerkingsopdrachten en benoemen wat de voor- en nadelen van de verschillende manieren zijn
- beschrijven uit welke drie stappen een goede samenwerkingsopdracht is opgebouwd
- verschillende didactische werkvormen toepassen om de studenten effectief te laten samenwerken
In deze cursus werk je aan de volgende bekwaamheden:
- vakdidactisch: samenhangende lessen uitwerken met passende werkvormen, afgestemd op het niveau en de kenmerken van de studenten. Aan studenten de verwachtingen en leerdoelen duidelijk maken en studenten motiveren om deze te halen. Een adequaat groepsmanagement realiseren. Samenwerking, zelfwerkzaamheid en zelfstandigheid stimuleren.
- pedagogisch: studenten begeleiden, vertrouwen wekken bij de studenten en een veilig pedagogisch klimaat scheppen. Verwachtingen duidelijk maken en eisen stellen aan de studenten, groepsprocessen sturen en begeleiden.
Stap nu in
- Ruim 100 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht