Protocol leesproblemen en dyslexie
Stap nu in
- Ruim 60 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht
In deze cursus leer je hoe je leerlingen met lees- en/of spellingproblemen, dyslexie of ernstige dyslexie kunt begeleiden. Hierbij draait het om jouw rol als intern begeleider in het proces van preventie, signalering, planmatige ondersteuning, doorverwijzing naar vergoede dyslexiezorg en samenwerking met alle betrokkenen.
Jolanda Roelfsema bespreekt in deze cursus hoe het proces van leren lezen en spellen verloopt én wat daarin anders gaat bij leerlingen met lees- en/of spellingproblemen. Ze legt uit wanneer er sprake is van leesproblemen, dyslexie of ernstige dyslexie en welke ondersteuning deze leerlingen nodig hebben. Hierbij worden de vier ondersteuningsniveaus toegelicht. Tot slot leer je hoe je een vermoeden van (ernstige) dyslexie kunt onderbouwen in een leerlingdossier en hoe je een leerling kunt aanmelden voor dyslexieonderzoek.
De volgende drie bronnen staan centraal in deze cursus:
- Brede Vakinhoudelijke Richtlijn Dyslexie
- Protocol Dyslexie Diagnose en Behandeling
- Handreiking voor de invulling van ondersteuningsniveau 2, 3 en 4
Deze cursus bevat een groepsopdracht!
Preview
Leerdoelen
Na afloop van deze cursus kun je:
- de verschillende fasen van het leesproces onderscheiden.
- uitleggen hoe het proces van leren lezen en spellen verloopt én wat daarin anders gaat bij leerlingen met lees- en/of spellingproblemen.
- leerkrachten, ouders en de leerling begeleiden bij de invulling van passende ondersteuning.
- zicht houden op de ontwikkeling van de leerlingen en het bewaken van de doorgaande lijn over de jaren.
- het vermoeden van (ernstige) dyslexie onderbouwen in een leerlingdossier.
Stap nu in
- Ruim 60 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht