Creatieve processen begeleiden in de klas
Stap nu in
- Ruim 200 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht
Wil je als leerkracht, of liever nog als school, de creativiteit van je leerlingen stimuleren? Dat kan in allerlei vormen. Het is fijn als je daarbij als team werkt vanuit een gezamenlijke visie. Wanneer ieder teamlid hetzelfde verstaat onder het begrip creativiteit en dezelfde taal spreekt, dan begrijp en verstevig je elkaars werk en ervaren leerlingen samenhang.
In deze cursus staat het kunnen toepassen van kennis over creatieve processen centraal, met als doel dat je leerlingen stapsgewijs kunt begeleiden. Het gaat hierbij niet alleen om beeldende activiteiten, maar ook om bijvoorbeeld muziek, dans, drama, stellen en zelfs rekenen, natuur en techniek. Kortom, je kunt de creativiteit van leerlingen bij veel verschillende disciplines stimuleren. Je maakt kennis met de negen stappen van het creatief procesmodel (De Jong, 2014). Daarna leer je die stappen zelf te herkennen en toe te passen. De docenten Lydia de Jong en Dirkje Martens lichten dit toe met beelden uit de klas.
Preview
Leerdoelen
Na afloop van deze cursus kun je:
- activiteiten ontwerpen die de creativiteit van leerlingen stimuleren.
- de negen stappen van het creatief procesmodel (De Jong, 2014) toepassen in je klas.
- het verloop van creatieve processen herkennen.
- leerlingen tijdens hun creatieve proces begeleiden.
Stap nu in
- Ruim 200 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht