Leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte begeleiden
Stap nu in
- Ruim 200 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht
Sommige leerlingen hebben extra ondersteuning nodig, denk aan leerlingen met dyslexie en/of dyscalculie of aan leerlingen met gedragsproblemen. Hoe maak je jouw onderwijs passend en waar moet je op letten bij de begeleiding en de ondersteuning? Voor het bieden van een goede onderwijsplek is het belangrijk om je niet op de beperkingen, maar op de kwaliteiten en de onderwijsbehoeften van deze leerlingen te focussen.
Met de invoering van de Wet Passend Onderwijs is de leerlinggebonden financiering (LGF), oftewel het rugzakje, in 2014 vervangen. Leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte gaan naar een reguliere school als het kan, en gaan alleen naar het speciaal onderwijs als speciale of intensieve begeleiding nodig is. Maar wanneer kies je ervoor om een leerling te handhaven op een reguliere school of te verwijzen naar het speciaal (basis)onderwijs? Dit blijft een ingewikkeld vraagstuk waarbij verschillende factoren een rol spelen.
In deze cursus vertellen Elfriede van Straalen, Marlies Peters en Thea van de Meerakker hoe je aan de hand van de positieve psychologie jouw leerling het beste kunt begeleiden. Hierbij komen de verplichte documenten, de verschillende typen ondersteuning, het opstellen van een ontwikkelingsperspectief en de rol van de ouders aan bod. Daarnaast leer je hoe je leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte een zachte landing geeft bij de overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs.
Preview
Leerdoelen
Na afloop van deze cursus kun je:
- de ondersteuningsmogelijkheden voor een leerling in kaart brengen.
- bepalen of een verwijzing naar het speciaal (basis)onderwijs nodig is.
- gericht kijken naar de bevorderende en de belemmerende factoren in het ontwikkelingsperspectief.
- de overgang van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs ondersteunen.
Stap nu in
- Ruim 200 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht