Interprofessioneel samenwerken: deel 2 (speciaal onderwijs)
Stap nu in
- Ruim 200 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht
Deze vervolgcursus laat je zien hoe je binnen de beperkte periode van het schooljaar het verschil kunt maken voor de leerling, als leerkracht en als school. Hiervoor is het belangrijk om samen te werken met alle betrokkenen, en de leerling en ouders te zien als de ervaringsdeskundigen. Samen met de ouders en de andere professionals kun je de leerling de ruimte geven om zijn stem te laten horen. In deze cursus legt Hans Schuman uit hoe je door middel van persoonsgestuurde toekomstplanning de regie steeds meer bij de leerling kunt leggen.
Deze cursus bevat ook zes gespreksinstrumenten die je helpen om een interprofessioneel gesprek te leiden. Op basis van de informatie van de professionals, ouders en leerling kun je een leerlingprofiel opstellen. Dit is een waardevolle aanvulling op het dossier, de diagnostiek en het OPP. Het geeft alle betrokkenen houvast voor de verdere begeleiding en ondersteuning van de leerling. Twee van deze gespreksinstrumenten zijn specifiek gericht op leerlingen met een zeer ernstige verstandelijke en meervoudige beperking. Het is belangrijk om ook deze leerlingen een stem te geven. Met deze praktische voorbeelden en de leerkrachtcompetenties die Hans bespreekt, kun je morgen aan de slag.
Heb je het eerste deel van deze cursus nog niet gevolgd? Start dan met de cursus Interprofessioneel samenwerken: deel 1.
Preview
Leerdoelen
Na afloop van deze cursus kun je:
- werken met de leerling aan persoonsgestuurde toekomstplanning.
- een interprofessioneel gesprek voeren en op basis daarvan een leerlingprofiel maken.
- op basis van het competentieprofiel je eigen ontwikkeling monitoren.
Stap nu in
- Ruim 200 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht