Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong signaleren en begeleiden

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor leraren.
  • Ruim 200 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Heb jij kleuters in jouw groep die voorlopen op hun klasgenoten? Of leerlingen waarvan je vermoedt dat ze niet alles laten zien wat ze in huis hebben? In deze cursus leer je meer over kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong en kenmerken van hoogbegaafdheid.

Het is van belang om kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong op tijd te signaleren. Daarbij is er een belangrijk verschil tussen signaleren en labelen. In de cursus komt aan bod op welke signalen je kunt letten en welke middelen je kunt gebruiken ter ondersteuning. Ook het beeld dat de ouders van hun kind hebben kan daarbij helpen.

Daarnaast leer je hoe je kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong een passend aanbod kunt bieden, zodat je hen kunt ondersteunen in hun brede ontwikkeling.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • een ontwikkelingsvoorsprong vroeg signaleren bij je leerlingen.
  • onderscheid maken tussen een ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafdheid.
  • kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong een passend aanbod bieden.
  • waarde hechten aan het beeld dat de ouders van hun kind hebben.

Auteur

  • Ragnild Zonneveld

    Ragnild Zonneveld is ECHA specialist in Gifted Education en Jonge Kind Specialist. Daarnaast is ze voorzitter van het landelijke ECHA Netwerk. In de dagelijkse praktijk is ze werkzaam bij Cedin als senior onderwijsadviseur hoogbegaafdheid en pedagogisch coach. Ze begeleidt in haar werk samenwerkingsverbanden, scholen, kinderopvangorganisaties, kindcentra, ouders en kinderen op het gebied van hoogbegaafdheid en ontwikkelingsvoorsprong. Tevens is ze docent van de jaaropleiding tot specialist hoogbegaafdheid bij Cedin.

  • Liesbet Stam-Gommans MSc

    Liesbet Stam-Gommans is ongeveer 15 jaar werkzaam als orthopedagoog en later schoolpsycholoog bij het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek (CBO Talent Development) te Nijmegen. Jonge kinderen en hun ontwikkeling hebben altijd de aandacht en interesse van Liesbet gehad.

    Vanuit de toekomstgerichte missie ‘samen een leven lang leren vanuit eigenheid en kracht’, gaat ze ervan uit zichzelf én anderen te kunnen inspireren binnen het thema ‘het jonge kind’, met een brede blik en gericht op een brede ontwikkeling. Naast haar werk bij het CBO Talent Development is Liesbet als docent verbonden aan de RITHA (Radboud International Training on High Ability) bij het RadboudCSW (Radboud Universiteit).

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor leraren.
  • Ruim 200 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht