Rijke rekenvragen voor groep 3 t/m 8

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor leraren.
  • Ruim 200 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Rekenmethodes geven suggesties voor rekenvragen ter ondersteuning of ter controle van de gegeven (methode)les. Uiteraard hoort bij elke opgave een rekenvraag. Dit zijn vaak gesloten vragen die zich vooral richten op feiten en procedures. Rijke rekenvragen zijn vragen die leerlingen aan het denken zetten. Vragen waarbij het antwoord niet gelijk vastligt en de weg naar het gegeven antwoord nog interessanter kan zijn dat het antwoord zelf. Daag jezelf en je leerlingen uit om meer rijke rekenvragen te stellen tijdens elke rekenles.

In deze cursus helpt Diana Gerritsen je om bewuster rijke rekenvragen en andere vragen te stellen dan de standaard rekenvragen. Ze geeft suggesties van mogelijke rijke (of andere) rekenvragen bij verschillende lesonderdelen. Veel van deze rekenvragen kun je elke rekenles inzetten en zijn niet afhankelijk van de rekenmethode, het rekendomein of het leerdoel. Bovendien bevat de cursus voorbeelden van omgebouwde vragen bij verschillende rekenconcepten in verschillende groepen. Zo krijg je specifieke voorbeelden passend bij jouw klas. Tot slot gaat Diana in op vragen die je kunt stellen over de beleving van leerlingen bij het vak rekenen-wiskunde. Kortom, een hele cursus vol met vragen. 

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus kun je vragen stellen:

  • die het denken en handelen van leerlingen stimuleren op het gebied van rekenen-wiskunde.
  • op verschillende denkordes.
  • die gericht zijn op de rekenbeleving. 

Bovendien kun je standaard opgaven met rijke rekenvragen ombouwen.

Auteur

  • Diana Gerritsen MD MSc

    Diana Gerritsen is onderwijsadviseur, leerkracht, coach, begeleider, spreker en momenteel lerarenopleider aan de Pabo Hogeschool Inholland. Daarnaast is ze vooral iemand die anderen enthousiast krijgt voor het vak rekenen-wiskunde.

    "Niets is mooier dan (aankomende) leerkrachten aan te moedigen om buiten de kaders te denken, ideeën uit te proberen in hun eigen lessen en te durven onderzoeken wat effectief rekenonderwijs inhoudt. Rekenen zit namelijk in alles om ons heen. Door theorie en praktijk met elkaar te verbinden, maken we samen elke rekenles een betekenisvolle rekenles. Ik ga niet voor goed onderwijs, maar voor excellent (reken)onderwijs."

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor leraren.
  • Ruim 200 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht