Waarderende oudergesprekken: hoe pak je dat aan?

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor IB.
  • Ruim 60 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Als intern begeleider neem je deel aan oudergesprekken waarin belangrijke zaken besproken moeten worden en waarbij jouw expertise wordt gevraagd. Hierbij ga je soms in gesprek met ouders die op de leerkracht overkomen als lastig, bemoeizuchtig of weinig betrokken. Maar stuk voor stuk maken deze ouders zich zorgen en willen zij het allerbeste voor hun kind. Dat brengt spanning met zich mee. De manier waarop we in het onderwijs geneigd zijn daarop te reageren, werkt helaas vaak averechts. Alleen al de gedachte aan een gesprek met zulke ouders kan de spanning laten oplopen. Dat is volstrekt begrijpelijk en toch is het onhandig. Het brengt een voorspelbare escalatie op gang.

In deze cursus helpt Aart Brezet je om de dramadriehoek te vermijden en de overstap te maken van normerend naar waarderend kijken en handelen. Je leert de aandacht van ouders te verleggen van de problemen naar de wensen, verlangens en dromen. Wanneer waren jullie er het dichtstbij? Tenslotte krijg je aan de hand van de waarderende oudergesprekkencyclus handvatten om zelf oudergesprekken te voeren vanuit de waarderende aanpak.

Deze cursus bevat een groepsopdracht!

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • de dramadriehoek herkennen en erkennen.
  • vanuit een ander paradigma (van normerend naar waarderend) kijken naar problemen.
  • oudergesprekken voeren aan de hand van de waarderende oudergesprekkencyclus.
  • adequaat handelen wanneer het gesprek niet lekker loopt.

Auteur

  • drs. Aart Brezet

    Aart Brezet is in 1996 cum laude afgestudeerd in de Sociale en Organisatiepsychologie. Als assessmentpsycholoog bij Valkenbosch Consultancy en later als leidinggevende deed hij belangrijke inzichten op, waaronder de kennismaking met Management Drives: een drijfverentest gebaseerd op de theorie van Claire Graves. In zijn werk kwam Aart als trainer en coach in aanraking met het onderwijs. Hij ging leerkrachten trainen in de omgang met ouders en schoolleiders coachen in de omgang met hun team. Daarnaast werden met drijfverensessies teams uit een negatieve spiraal gehaald. De ultieme uitdaging kwam toen hij als interim schoolleider op een basisschool aan de slag mocht.

    In 2010 begon Aart zijn eigen bureau als organisatiecoach: Drives@Work. Van meet af aan koos hij de positieve psychologie als uitgangspunt van zijn werkwijze. Daarbij hebben opleidingen in Motiverende Gespreksvoering en Appreciative Inquiry hem geleerd hoe je met vragen en reflecties anderen juist zelf naar de positieve kant kunt laten kijken. Gaandeweg kwam het besef dat het daarbij niet alleen een techniek is, maar bovenal een grondhouding, een manier van kijken naar de wereld. Deze inzichten biedt hij nu vanuit Drives@School aan in de vorm van programma’s waarmee hij schoolleiders en schoolbestuurders leert hoe zij met waarderend leiderschap hun scholen, leerkrachten en leerlingen kunnen laten schitteren.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor IB.
  • Ruim 60 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht