Samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulpverlening optimaliseren

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor IB.
  • Ruim 60 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Om leerlingen zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen, is het belangrijk dat ouders, onderwijs en zorg goed met elkaar samenwerken. Een goede samenwerking draagt namelijk bij aan het vergroten van de ontwikkelkansen van leerlingen. Hoe werkt deze interprofessionele samenwerking in de praktijk? In deze cursus bespreekt Mariette Haasen hoe je de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulpverlening kunt optimaliseren. Ze legt hierbij uit wat succesfactoren zijn voor een goede samenwerking en wat de effectiviteit is van preventie. Ook legt ze uit hoe je het Interconnected System Framework en de Preventiematrix van het Nederlands Jeugdinstituut kunt inzetten om de samenwerking te optimaliseren.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • beter interprofessioneel samenwerken door rekening te houden met sociale netwerktheorieën, en door jezelf te positioneren als boundary crosser en T-shaped professional.
  • uitleggen welke aspecten een rol spelen bij interprofessioneel samenwerken.
  • stappen zetten richting het optimaliseren van de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulpverlening door het Interconnected System Framework als kader te gebruiken. 

Auteur

  • Mariette Haasen MSc

    Mariette Haasen is psycholoog en orthopedagoog en is al geruime tijd werkzaam als docentonderzoeker bij Fontys Hogescholen in het opleidingscentrum speciale onderwijszorg (OSO). Ze werkte als projectleider aan het NRO-project 'Jeugdhulpverlening in de school: Samen praten en vooral samen doen'. Daarnaast heeft Mariette een artikel geschreven over de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp in het tijdschrift voor intern begeleiders (TIB).

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor IB.
  • Ruim 60 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht