Het jonge kind: stimuleer de mondelinge taalontwikkeling!
Stap nu in
- Ruim 60 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht
Hoe kun je jonge kinderen actief laten deelnemen en laten nadenken tijdens verschillende gesprekken? Wat kunnen leerkrachten doen om de mondelinge taalontwikkeling van leerlingen met een TOS of van meertalige leerlingen te stimuleren? In deze cursus legt Eveline Bogers uit hoe je leerkrachten kunt ondersteunen bij het stimuleren van een actief-productieve interactie.
Allereerst bespreekt Eveline hoe een kind zijn moedertaal leert. Het taalleermechanisme is daarbij een belangrijk onderdeel. Door dit mechanisme leren kinderen tijdens gesprekken impliciet nieuwe taalvaardigheden. Daarnaast legt ze uit hoe je ervoor kunt zorgen dat de drie taalgroeimiddelen (taalaanbod, taalkansen en taalfeedback) in balans zijn tijdens gesprekken met kinderen. Tot slot laat Eveline aan de hand van verschillende geluidsfragmenten en praktijkvoorbeelden zien hoe leerkrachten de mondelinge taalontwikkeling kunnen stimuleren.
Deze cursus bevat een groepsopdracht!
Preview
Leerdoelen
Na afloop van deze cursus kun je:
- uitleggen hoe het taalleermechanisme werkt.
- leerkrachten coachen bij het stimuleren van de drie taalgroeimiddelen.
- een actief-productieve interactie creëren.
- leerkrachten ondersteunen om de taalontwikkeling te stimuleren bij het verbinden tijdens spel.
Stap nu in
- Ruim 60 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht