Leescultuur in de klas: actief leren met rijke teksten

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor leraren.
  • Ruim 200 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Lukt het jou om leerlingen tot lezen te stimuleren? Veel leerlingen vinden begrijpend lezen immers “saai”. Dat heeft te maken met de teksten die ze tijdens de les moeten lezen. Deze cursus pleit daarom voor een integrale aanpak van lezen. Actief leren met rijke teksten die aansluiten bij de competenties en interesses van de leerlingen staat daarbij centraal.

Aan de hand van verschillende (rijke) tekstfragmenten leer je in deze cursus welke leesdoelen er gesteld kunnen en welke rol jij als leerkracht daarbij speelt. Daarnaast worden er vier didactiekvormen uitgelegd waarbij actief leren en zelfsturing centraal staan. Ook leer je hoe je met leesonderwijs een transfer naar andere vakgebieden maakt. Na het volgen van deze cursus kun je een optimale leescultuur in jouw klas creëren.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • met een integrale aanpak een leescultuur in jouw klas vormen.
  • leerlingen rijke teksten aanbieden die aansluiten bij hun competenties en interesses.
  • leerlingen met verschillende leesdoelen laten lezen.
  • actief lezen in de klas stimuleren, met een focus op samenwerking en zelfsturing.
  • vier didactiekvormen voor lezen inzetten die bijdragen aan de persoonlijke vorming van de leerling.

Auteur

  • Mariëlle Heesters-van Gremberghe

    Mariëlle Heesters-van Gremberghe studeerde kinder- en jeugdliteratuur aan de Universiteit Tilburg. Ze werkte een aantal jaar bij een uitgeverij en een boekhandel en pakte vervolgens in deeltijd de studie ‘leerkracht basisonderwijs’ op. Uiteindelijk werkte Mariëlle achttien jaar in het basisonderwijs. In die tijd gaf ze een aantal taalbevorderingsprojecten vorm, zoals ‘de gouden boekenwurm’ en taalschakelklas. Ook stelde ze taal- en leesbeleidsplannen op en stonde ze in de regio Breda aan de wieg van het project ‘Bibliotheek op School’. Nu werkt Mariëlle als docent taaldidactiek en lerarenopleider op de Pabo in Breda. Ze voert daar ook een onderzoek uit naar de rol van leesdidactiek binnen het curriculum van de Pabo.

    Mariëlle leest graag en motiveert in haar lessen toekomstige leraren tot het werken met kinder- en jeugdliteratuur in de klas. Ook werkt zij graag in co-creatie met het werkveld (stagescholen) en de bibliotheek in Breda om aandacht te vragen voor een hernieuwde leescultuur in de school. Mariëlle is aangesloten bij het Leesoffensief Brabant, een samenwerkingsproject tussen onderwijs en organisaties die met lezen en leesbevordering te maken hebben.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor leraren.
  • Ruim 200 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht