Habits of Mind: probleemoplossers voor in de klas en daarbuiten

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor leraren.
  • Ruim 200 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Dagelijks stuiten we op uitdagingen en problemen, zeker in de klas. Hoe leer jij jouw leerlingen hiermee om te gaan? Hoe maken zij succesverhalen van hun uitdagingen? Hiervoor kunnen zij hun ‘Habits of Mind’ gebruiken. Dit zijn zestien manieren om problemen op te lossen, ofwel potentiële succesfactoren.

In deze cursus staan de zestien Habits of Mind centraal. Je leert wat Habits of Mind zijn, wat de kracht hiervan is en hoe je deze kunt implementeren in jouw klas. Ook wordt er in de cursus aandacht besteed aan de wijze waarop je de Habits of Mind van jouw leerlingen kunt versterken, zodat zij elke uitdaging te lijf kunnen gaan, in de klas, op het schoolplein en daarbuiten.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • de zestien Habits of Mind herkennen, benoemen en hun kracht ervaren.
  • op een andere manier naar leerlingen en leeruitdagingen kijken.
  • een passende leersituatie creëren door je bewust te worden van jouw didactisch handelen.

Auteur

  • Tom Witjes

    Tom Witjes is al twintig jaar leraar in het basisonderwijs en heeft op veel verschillende basisscholen lesgegeven. Zijn passie voor Habits of Mind (HoM) bloeide op toen hij les ging geven op een Daltonschool waar vrijheid, samenwerking, onafhankelijkheid en metacognitie werden onderbouwd. Na zelfstudie bleven enkele van Toms vragen onbeantwoord en kwamen er velen in hem op. Op zoek naar antwoorden ontmoette Tom het werk van Art Costa en Bena Kallick over de Habits of Mind. Daarin vond hij zijn overtuiging dat HoM naar Nederland gehaald moest worden.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor leraren.
  • Ruim 200 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht