De didactiek van drama voor groep 3 t/m 8

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor leraren.
  • Ruim 200 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Drama is het schoolvak dat hoort bij de kunstvorm theater. Dat de naam van het schoolvak anders is dan de kunstvorm waaraan het is ontleend, zorgt regelmatig voor onbegrip. Wat houdt drama dan precies in? Aan welke doelen werk je dan met leerlingen en op welke manier? Holger de Nooij, docent van deze cursus, legt je uit waar een didactisch kloppende dramales aan moet voldoen. Als dramadocent laat hij je met behulp van praktijkbeelden zien hoe zijn dramalessen eruit zien.

In deze cursus worden de verschillende lesfasen die nodig zijn voor een goed opgebouwde dramales één voor één uitgelicht. Je leert hoe je een warming-up fase kunt integreren in de dramales. Ook komt het begeleiden van leerlingen aan bod, waarbij rekening wordt gehouden met de basisbehoeften ‘competentie’ en ‘autonomie’. Tenslotte kun je na afloop van deze cursus de leerlingen een presentatie laten uitvoeren en deze met hen nabespreken, waarbij je enkele aandachtspunten centraal stelt.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • een kloppende dramales geven waarin de didactiek van drama is toegepast en het procesgerichte karakter centraal staat.
  • de repetitiefase begeleiden.
  • spelpresentaties begeleiden en nabespreken.

Auteur

  • Holger de Nooij

    Holger de Nooij was tussen 1994 en 2020 vakleerkracht drama in het primair onderwijs van groep 1-8 en van 1997 tot heden lerarenopleider aan de iPabo Amsterdam/Alkmaar. Tevens is Holger auteur bij Noordhoff uitgeverij van verschillende titels, waarvan de bekendste ‘Kijk op Spel’. Ook is De Nooij al jaren werkzaam als methode-ontwikkelaar, en ontwikkelde voor Creëer en Leer de dramamethode voor het primair onderwijs. Tenslotte geeft Holger na- en bijscholing.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor leraren.
  • Ruim 200 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht