Kennis en vaardigheden voor startende pedagogisch professionals

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor Kinderopvang.
  • Ruim 90 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Ga jij binnenkort aan de slag op een kinderopvang of ben je net begonnen? Dan is deze scholing een mooie eerste stap. Je leert over pedagogiek en de kinderopvang, en hoe je deze kennis terug kunt laten komen in jouw werk als pedagogisch professional. Na het volgen van deze scholing kun je met vertrouwen aan de slag.

Deze scholing bestaat uit drie modules; elk met een studiebelasting van ongeveer 6 uur. De eerste module gaat over de vier pedagogische basisdoelen van Riksen-Walraven en de rol die deze spelen in de kinderopvang en in jouw pedagogisch handelen. De tweede module behandelt de zes interactievaardigheden en de ontwikkelingspsychologie. In de derde module ga je kijken naar belangrijke pedagogische stromingen, de invloed hiervan op het pedagogisch beleid en het observeren en registeren van kindgedrag.

Leerdoelen

Deze volgen binnenkort.

Auteur

  • Jeannette van der Burg

    Jeannette van der Burg is gestart in de jeugdhulpverlening en van daaruit d.m.v. scholing en opleidingen terechtgekomen in de kinderopvang en in het onderwijs als directeur, manager, trainer en docent. Haar doel is mensen motiveren, stimuleren en inspireren om bewust met de kinderen te werken en trots te zijn op je vak. Ze hecht veel waarde aan een onderzoekende houding van de medewerkers in de kinderopvang, want ieder kind heeft het recht om gezien te worden. Zij gelooft in een leven lang leren voor klein en groot.  

  • Els van der Luit

    Els van der Luit is via het welzijnswerk als kinderwerker, de Pabo als leerkracht en de hogere kaderopleiding pedagogiek terecht gekomen in de kinderopvang als pedagoog.
    In de afgelopen 20 jaar heeft zij veel pedagogisch medewerkers, managers en studenten PEP (pedagogisch educatief professional) begeleid en opgeleid.

    Ook is zij op verschillende niveaus, altijd rond de pedagogische inhoud, aan de slag gegaan bij grotere en kleinere kinderopvangorganisaties met pedagogisch beleid en trainingen.

    Haar missie is: de wereld voor alle kinderen een stukje beter maken. Haar visie is: luister naar het kind, het is al een mens, niet een mens in wording (Janusz Korczak).

    Zij hecht veel waarde aan de professionals, hun houding, kennis en vaardigheden, maar vooral hun betrokkenheid bij de kinderen maakt het verschil.

  • Judith Kuiten

    Judith Kuiten is pedagoog, trainer, (onderwijskundig) projectmanager en zelfstandig ondernemer. Pedagogiek en onderwijs zijn de rode draad in haar (werkende) leven. Judith werkte twaalf jaar in pedagogische adviesfuncties, waaronder negen jaar als docent pedagogiek op een ROC. Sinds 2011 reist Judith als spreker en trainer heel Nederland door om lezingen, bij- en nascholingen te verzorgen. Als projectmanager begeleidt zij de invoer van (nieuw) pedagogisch beleid, bouwt zij interne opleidingstrajecten en coacht zij teams tot een optimale samenwerking. In 2015 rondde Judith de masteropleiding 'Leren & innoveren' af aan de Hogeschool van Amsterdam. Judith vertaalt wetenschappelijke inzichten graag naar praktische houvast voor in de praktijk.

  • drs. José Kuijsters

    José Kuijsters is orthopedagoog. Ze heeft pedagogische wetenschappen gestudeerd aan de Universiteit van Utrecht. Na haar studie heeft ze een aantal jaar als leerkracht in het basisonderwijs gewerkt en vervolgens heeft ze in 1997 Pedagogisch Buro Compane opgericht. Bij Compane begeleidt, behandelt en onderzoekt ze kinderen op het gebied van intelligentie, faalangst, weerbaarheid, executieve functies, rouw, sociaal/emotionele- en leerproblemen. Daarnaast schrijft ze artikelen voor verschillende onderwijs- en opvoedbladen, ontwikkelt ze lesmateriaal en cursussen en verzorgt ze lezingen, workshops en cursussen voor leerkrachten en pedagogisch medewerkers.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor Kinderopvang.
  • Ruim 90 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht