Thematisch werken met 6- tot 12-jarigen

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor schoolleiders.
  • Ruim 70 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Heeft een van je leraren een uitgesproken passie? Heeft een leerling een bijzondere leervraag? Speelt er iets opvallends in de buurt van je school? Of is er iets bijzonders gaande in de actualiteit? Wellicht kan dat een mooie start zijn om thematisch te gaan werken. Thematisch werken wordt vaak gezien als tijdrovend, waarbij leerdoelen uit het oog worden verloren, terwijl goed thematisch werken juist altijd doelgericht en inhoudelijk rijk is.

In deze cursus nemen Hadewijch De Doncker en Valerie Diels, beiden lector aan Hogeschool Odisee te Brussel, je mee in waarom je zou moeten kiezen voor thematisch werken en hoe je dit in de praktijk kunt toepassen. Ze illustreren dit aan de hand van verschillende praktijkvoorbeelden. Daarnaast krijg je tips over hoe je als schoolleider thematisch werken kunt stimuleren in je school.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus:

  • weet je wat goed thematisch werken inhoudt
  • heb je kennis van het belang van thematisch werken
  • weet je hoe je stap voor stap een thema ontwikkelt
  • heb je je verdiept in de niveaus van thematisch werken
  • heb je je verdiept in jouw rol als schoolleider bij thematisch werken

Auteur

  • Hadewijch De Doncker

    Hadewijch De Doncker is sinds 2010 lector Onderwijskunde aan de Hogeschool Odisee in Brussel. Ze geeft les over thematisch werken, differentiatie, diversiteit in de klas en de rol van leraren als opvoeders. Naast het lesgeven heeft ze verschillende boeken geschreven: Thematisch Werken in de Basisschool voor 6- tot 12-jarigen (2023), Binnenklasdifferentiatie in de praktijk: Ieders leer-kracht realiseren (2019) en Talen op een kier: Talensensibilisering voor het basisonderwijs (2009).

  • Valerie Diels

    Valerie Diels is master in de Pedagogische wetenschappen (onderwijskunde-orthopedagogiek). Voordien volgde zij een professionele bacheloropleiding kleuteronderwijs. Ze startte haar loopbaan in het hoger onderwijs en deed ervaring op als lector, verbonden aan opleidingen kleuter- en lager onderwijs, orthopedagogie, toegepaste jeugdcriminologie en sociaal-agogisch werk. Naast haar onderwijsopdracht werkte ze als onderzoeker verschillende onderzoeksprojecten uit. Als stagebegeleider coacht en ondersteunt ze studenten in hun praktijkervaringen in het (brede) onderwijsveld. Ze is medeauteur van het boek Thematisch werken in het basisonderwijs met 6-12-jarigen (2023).

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor schoolleiders.
  • Ruim 70 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht