Handelingsgericht arrangeren: de leerling bij het OT
Stap nu in
- Ruim 60 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht
De leerling zelf mee laten doen in een ondersteuningsteamoverleg (OT)? Waarom eigenlijk, welke meerwaarde kan dat hebben? En kán elke leerling dat wel? Hoe bereid je zoiets voor? Soms is het nodig om extra ondersteuning te organiseren voor een leerling. Gezamenlijk wordt er een aanpak bedacht, die voor de leerling, de leerkrachten en de ouders/verzorgers werkt. We noemen dit handelingsgericht arrangeren. Het arrangeren vindt plaats in een overleg met ouders en betrokken professionals, en meestal is de leerling daar zelf niet bij. Hoe zorg je ervoor dat naast het perspectief van de leerkrachten en van de ouders, ook de stem van de leerling zelf gehoord wordt?
Simone van Dijk laat je tot nieuwe inzichten komen en deelt haar eigen ontdekkingen, ontwikkelingen en ervaringen rondom handelingsgericht werken en arrangeren (HGW & HGA). Ze laat je zien hoe je het perspectief van de leerling inbrengt in een OT, en licht in deze cursus toe hoe je een overleg voorbereidt waar een leerling aan deelneemt. Deze cursus bevat wetenschappelijk onderzoek, praktijkvoorbeelden uit scholen, belangrijke do’s en don’ts en ontwikkelingen uit andere werkvelden, waaronder de rechtspraak.
Deze cursus bevat een groepsopdracht!
Preview
Leerdoelen
Na afloop van deze cursus kun je:
- vooraf zorgvuldig nagaan of de leerling bij het overleg aan tafel kan deelnemen.
- recht doen aan het perspectief van de leerling, wanneer de leerling (nog) niet zelf deel kan nemen aan het OT.
- childblaming voorkomen.
- effectieve, bewuste stappen zetten om het eigenaarschap van de leerling voorafgaand aan en tijdens een overleg te vergroten.
- je voorbereiding op elk ondersteuningsteamoverleg (OT) verscherpen en verbeteren.
- met je team een lijn uitzetten om toe te werken naar een werkwijze waarbij leerlingen aan tafel bij het OT kunnen deelnemen.
Stap nu in
- Ruim 60 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht