Toetsing in primair onderwijs: van glad ijs naar goed beslagen ten ijs
Stap nu in
- Ruim 60 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht
Waarom een cursus over toetsing? Toetsing is onlosmakelijk verbonden met onderwijs. Als schoolleider en intern begeleider neemt toetsing een belangrijke plek in in je dagelijks handelen. En dan kan je maar beter goed beslagen ten ijs komen.
In het primair onderwijs is de eindtoets een veelbesproken meting. Dit betreft een relatieve meting, kinderen worden dus met elkaar vergeleken. Maar wat meet de eindtoets eigenlijk, welke keuzes gaan erachter schuil, en welke betekenis wordt er gehecht aan de scores van leerlingen?
In deze cursus neemt Karen Heij, toetsdeskundige en gepromoveerd op de rol van de eindtoets in ons onderwijs, je mee in de wereld van toetsing. In haar promotieonderzoek concludeert Karen dat de eindtoets niet of nauwelijks de emancipatoire rol heeft die we er graag aan toedichten. De eindtoets, en het daarmee samenhangende kwaliteitsoordeel van scholen door de overheid, blijkt vooral bij te dragen aan een verdere bevestiging van de bestaande maatschappelijke ongelijkheid. Wat betekent dat voor je leerlingen, voor ouders, voor leerkrachten en voor jouw school? Welke visie heb je als school op toetsing en wat is het effect van het vergelijkend meten en de “etiketjes” die leerlingen krijgen?
Preview
Leerdoelen
Na afloop van deze cursus kun je:
- uitleggen wat de werkelijke rol is van toetsing in het onderwijs.
- bepalen welke soorten beslissingen genomen kunnen worden op basis van toetsing in het onderwijs.
- kritisch kijken naar de rol van leerlingvolgsystemen en de eindtoets op de kansen(on)gelijkheid van leerlingen bij jullie op school.
- vanuit nieuwe inzichten deelnemen aan discussies rondom de inzet van toetsen in het primair onderwijs.
Stap nu in
- Ruim 60 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht