Ernstige rekenproblemen en dyscalculie

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor IB.
  • Ruim 60 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Wil jij weten hoe je de hulp aan leerlingen met ernstige rekenproblemen en dyscalculie kunt invullen en organiseren? In deze cursus bespreken Elle Ankone en Jojanneke van der Beek hoe dyscalculie gedefinieerd wordt en wat het verschil is met rekenproblemen. Op basis van de vier ondersteuningsniveaus wordt uitgelegd welke inhoudelijke en organisatorische stappen je kunt nemen richting een extern dyscalculieonderzoek. Hierbij wordt ook ingegaan op de samenwerking met ouders. Daarnaast staan Elle en Jojanneke stil bij wat het dyscalculieonderzoek inhoudt. Tot slot geven zij suggesties voor het bieden van rekenhulp op ondersteuningsniveau 2, 3 en 4, met aandacht voor de emotionele aspecten van het rekenprobleem.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • uitleggen wat het verschil is tussen dyscalculie en rekenproblemen.
  • de opbouw en achtergrond van het leerlingdossier dyscalculie inzichtelijk maken.
  • de samenwerking met ouders verbeteren door te zorgen voor een heldere en gezamenlijke visie, individuele contactmomenten tussen de leerkracht en ouders, en structurele informatie-uitwisseling.
  • een plan maken voor het organiseren van rekenhulp op ondersteuningsniveau 2, 3 en 4, met daarbij aandacht voor de rekenbeleving.

Auteur

  • drs. Elle Ankone

    Elle Ankone is orthopedagoog-generalist en systeemtherapeut bij Expertisecentrum Ponto, Praktijk De Engh en diverse instellingen voor postacademisch onderwijs. Daarnaast is zij als buitenpromovendus verbonden aan Universiteit Utrecht. Elle heeft ruime ervaring met de diagnostiek en behandeling van kinderen met ernstige rekenproblemen en dyscalculie, en heeft daarbij speciale aandacht voor de emotionele aspecten van de rekenproblemen.

  • drs. Jojanneke van der Beek

    Jojanneke van der Beek is orthopedagoog-generalist bij Expertisecentrum Ponto en docent aan de Universiteit Utrecht en diverse instellingen voor postacademisch onderwijs. Daarnaast is zij als buitenpromovendus verbonden aan de Radboud Universiteit. Ze werkt aan haar promotieonderzoek getiteld 'Math and Emotion' en ze is medeauteur van de 'Rekenbelevingsschaal' (RBS) en het behandelprotocol 'Wegwijs in dyslexie en dyscalculie'. 

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor IB.
  • Ruim 60 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht