Het waarderende functioneringsgesprek: breng potentieel tot bloei

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor schoolleiders.
  • Ruim 70 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

De kans is groot dat het voeren van functioneringsgesprekken niet het leukste is op je to-do-lijst. Waarom zijn deze gesprekken vaak lastig en leveren ze weinig op? En hoe kun je er wél voor zorgen dat het plezierige, energie gevende gesprekken worden, zodat je beiden tevreden de deur uit loopt? In deze cursus maak je kennis met het waarderende functioneringsgesprek. Aart Brezet vertelt je alles over de valkuilen bij het voeren van functioneringsgesprekken (ooit gehoord van complimentenjunkies?) en de geheimen achter de waarderende aanpak. Ontdek hoe je het potentieel van jouw leraren tot bloei laat komen! 

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus:

  • heb je je verdiept in waarom een andere aanpak van functioneringsgesprekken voeren nodig is
  • heb je kennis van wat een waarderend functioneringsgesprek is en wat de voordelen hiervan zijn
  • weet je hoe je een waarderend functioneringsgesprek voeren
  • heb je je verdiept in hoe je een functioneringsgesprek kunt plaatsen in de grotere functioneringscyclus

Auteur

  • drs. Aart Brezet

    Aart Brezet is in 1996 cum laude afgestudeerd in de Sociale en Organisatiepsychologie. Als assessmentpsycholoog bij Valkenbosch Consultancy en later als leidinggevende deed hij belangrijke inzichten op, waaronder de kennismaking met Management Drives: een drijfverentest gebaseerd op de theorie van Claire Graves. In zijn werk kwam Aart als trainer en coach in aanraking met het onderwijs. Hij ging leerkrachten trainen in de omgang met ouders en schoolleiders coachen in de omgang met hun team. Daarnaast werden met drijfverensessies teams uit een negatieve spiraal gehaald. De ultieme uitdaging kwam toen hij als interim schoolleider op een basisschool aan de slag mocht.

    In 2010 begon Aart zijn eigen bureau als organisatiecoach: Drives@Work. Van meet af aan koos hij de positieve psychologie als uitgangspunt van zijn werkwijze. Daarbij hebben opleidingen in Motiverende Gespreksvoering en Appreciative Inquiry hem geleerd hoe je met vragen en reflecties anderen juist zelf naar de positieve kant kunt laten kijken. Gaandeweg kwam het besef dat het daarbij niet alleen een techniek is, maar bovenal een grondhouding, een manier van kijken naar de wereld. Deze inzichten biedt hij nu vanuit Drives@School aan in de vorm van programma’s waarmee hij schoolleiders en schoolbestuurders leert hoe zij met waarderend leiderschap hun scholen, leerkrachten en leerlingen kunnen laten schitteren.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor schoolleiders.
  • Ruim 70 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht