(Buiten)spelen en bewegen in het curriculum: bewegingsonderwijs en de dynamische schooldag

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor schoolleiders.
  • Ruim 70 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Vanaf 1 augustus 2023 zijn scholen in het primair onderwijs verplicht tenminste 2 (les)uren bewegingsonderwijs per week te geven. Tevens wijzigt de focus van de kerndoelen bewegingsonderwijs. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat leerlingen die bewegen in de klas zich langer kunnen concentreren en dat dit niet ten koste gaat van de leerprestaties. Een dynamische schooldag biedt dus kansen voor betere resultaten.

Hoe zorg je voor didactisch en pedagogisch sterk bewegingsonderwijs? Hoe zit het met de wettelijke kaders, verantwoordelijkheden en aansprakelijkheden? Wat zijn de mogelijkheden en de complexiteit van het realiseren van een dynamische schooldag? En bovenal: hoe zorg je voor een goed pedagogisch beweeg- en leerklimaat waarin elk kind fysiek kan meedoen en zich optimaal kan ontwikkelen? Welke rol speelt het schoolplein hierin?

In deze cursus nemen Wim van Gelder en Bastiaan Goedhart je mee in de aspecten van bewegingsonderwijs, de dynamische schooldag en hoe je dat inzet in je curriculum en je school. Speciale aandacht is er voor het schoolplein waar veel aspecten van een goed beweeg- en leerklimaat samenkomen. Ook interviewen ze een schoolleider die bewegend leren succesvol geïmplementeerd heeft.


Om alle aspecten rondom bewegingsonderwijs en de dynamische schooldag te behandelen, inclusief de relatie met het schoolplein, heeft deze cursus een duur van 3 uur. Door de beweegmomenten in de cursus blijf je bij de les.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus:

  • weet je hoe je spelen en bewegen een fundamentele plaats kun geven in de schooldag van leerlingen
  • heb je je verdiept in de doelen en randvoorwaarden van bewegingsonderwijs
  • weet je wat de wettelijke kaders, verantwoordelijkheden en aansprakelijkheden rondom bewegingsonderwijs zijn
  • weet je waardoor het schoolplein een onveilige plek kan zijn voor leerlingen
  • heb je je verdiept in de randvoorwaarden waaraan een schoolplein moet voldoen voor een goed pedagogisch speelklimaat
  • heb je je verdiept in de praktische en didactische elementen van een dynamische schooldag
  • weet je hoe je door meer beweging aan te bieden het welbevinden en de betrokkenheid van kinderen en het team kunt optimaliseren

Auteur

  • Wim van Gelder

    Wim van Gelder is opleider, ontwerper en inspirator op het gebied van spelen en bewegen. Met zijn scholings- en adviesbureau 'Van Gelder in beweging' biedt hij lezingen, workshops, cursussen en advies rondom bewegingsonderwijs, schoolpleinen en motorische remedial teaching. Wim van Gelder is ook auteur van de methode 'Basislessen bewegingsonderwijs'. Daarnaast is hij voorzitter van de stichting ‘Motorische Remedial Teaching in beweging’ en docent aan de Hogeschool Inholland. 

  • Bastiaan Goedhart

    Bastiaan Goedhart is verbonden aan de Hogeschool Inholland waar hij docent bewegingsonderwijs is aan de Pabo, coördinator van de leergang bewegingsonderwijs en docent nascholing in de opleiding tot Motorisch Remedial Teacher. Daarnaast is hij deskundige op het gebied van veiligheid en aansprakelijkheid en vakleerkracht bewegingsonderwijs en motorisch remedial teacher op een basisschool. Met zijn scholings- en adviesbureau 'Goedhart in beweging' biedt hij lezingen, workshops, cursussen en advies rondom bewegingsonderwijs.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor schoolleiders.
  • Ruim 70 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht