Analyseren kun je (aan)leren

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor IB.
  • Ruim 60 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Het analyseren van de resultaten op leerling-, groeps- en schoolniveau is een belangrijk middel om de onderwijskwaliteit te evalueren en vervolgens stappen te gaan zetten. In deze cursus leer je door middel van drie fases een goede analyse op te zetten, waarbij aandacht is voor het interpreteren van de resultaten en de vertaling naar de schooldoelen. Maar dan? Hoe deel je de uitkomsten met het team? Hoe richt je de besprekingen met leerkrachten in? Hoe neem je als geheel team een actieve rol aan tijdens en na de analyse?

In deze cursus leer je hoe je het team kunt betrekken bij analyses, hoe jullie elkaar weten te vinden en teamleren ontstaat. Je hebt een belangrijke rol in het creëren van gezamenlijke verantwoordelijkheid en gedeeld eigenaarschap rondom de onderwijsresultaten en vervolgacties. Ook kom je meer te weten over welke rol handelingsgericht werken, oplossingsgericht werken, de waarderende benadering, opbrengst of doelgericht werken en regieversterkend handelen hierin kan spelen. Tenslotte bevat deze cursus veel opdrachten die jou aan het denken zetten over je eigen onderwijspraktijk.  

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • de juiste toetsresultaten verzamelen.
  • de resultaten in een handzaam overzicht verwerken.
  • betekenis geven aan data, waarbij je het team meeneemt.
  • samen met het team doelen stellen aan de hand van data.
  • met het team acties verbinden aan de gestelde doelen.

Auteur

  • Jorinde Jelles

    Jorinde werkt als onderwijskundig adviseur en interim intern begeleider bij ZIEN in de Klas. Haar werkzaamheden bestaan onder andere uit het oplossingsgericht coachen en begeleiden van onderwijsprofessionals, het verzorgen van workshops en studiedagen en het ondersteunen van schoolteams op het gebied van didactisch en pedagogisch handelen. 

    Jorinde was eerder werkzaam als leerkracht in het basisonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs cluster 4 (gedragsstoornissen en/ of psychische problematiek), als ambulant begeleider cluster 3 (lichamelijke beperking en/ of langdurig ziek) en intern begeleider.

    Jorinde krijgt energie van het ontdekken van talenten bij anderen. Vanuit talent en kracht samen verder groeien, kenmerkt haar manier van werken. Haar aanpak is positief, betrokken en verbindend. Jorinde is een echte planmaker en bruggenbouwer. Denken in mogelijkheden is haar werkmotto.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor IB.
  • Ruim 60 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht