Conflict en polarisatie: effectieve interventies inzetten

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor schoolleiders.
  • Ruim 70 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

In deze tijden lijkt een discussie al snel een conflict en lijken we meer en meer tegenover elkaar te staan. Als schoolleider kun je betrokken worden bij een conflict, bijvoorbeeld tussen collega’s, of tussen een teamlid en een ouder. Of je raakt zelf in conflict met een collega. Het kan ook zijn dat er polarisatie ontstaat op school, aangewakkerd door wat er in de samenleving gebeurt.

Wanneer is iets nu een conflict en wanneer kun je spreken van polarisatie? In deze cursus gaat Frank Weijers in op hoe conflict en polarisatie zich tot elkaar verhouden, welke vormen van conflict er zijn en hoe je kunt diagnosticeren of er sprake is van conflict of van polarisatie. Tevens geeft hij een aantal handvatten waarmee je als schoolleider in beide situaties adequaat kunt handelen en in dialoog kunt blijven met de ander. Tot slot behandelt hij welke eigenschappen het van jou als leidinggevende vraagt.

Deze cursus bevat ook kenmerken van democratische gespreksvoering. De cursus kan daarom een mooi vervolg zijn op de cursus Deep democracy: echt goede gesprekken voeren, maar dat is niet noodzakelijk.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus:

  • heb je je verdiept in de verschillen tussen conflict en polarisatie
  • heb je je verdiept in hoe conflict en polarisatie zich tot elkaar verhouden
  • weet je hoe je als schoolleider de juiste interventies kunt inzetten bij conflict of bij polarisatie
  • weet je wat jouw rol is als schoolleider bij conflict en polarisatie

Auteur

  • Frank Weijers

    Frank Weijers is als proceskundige opgeleid in interventiekunde, transactionele analyse (TA), systemisch werk, Deep Democracy en corporate antropologie. Hij werkte bij een aantal onderwijsinstellingen als interim-directeur, leidde verschillende internationale projecten en woonde vier jaar op Curaçao, waar hij het Vespucci College opzette.

    Frank was opleider leiderschapsontwikkeling en groepsdynamica aan de Nederlandse School voor Onderwijsmanagement (NSO) en werkt veel met (teams van) leidinggevenden, waarbij hij aangenaam ontregelt en verheldert. Hij schreef de boeken Spelen met ruimte (2015), Ruimte - stop met onzin, doe wat de bedoeling is (2017), Now we’re talking! (2019), Conflict en polarisatie (2022) en een groot aantal artikelen over de thema’s leiderschap, groepsdynamica, diversiteit en inclusie en de kracht van taal en cultuur in organisaties.

    Frank is een veelgevraagd trainer en spreker, werkt zelfstandig vanuit zijn eigen bedrijf Spelen met Ruimte en is associate partner bij Human Dimensions.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor schoolleiders.
  • Ruim 70 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht