Natuurkunde: begripsontwikkeling met activerende werkvormen
Stap nu in
- Ruim 145 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht
Natuurkunde gaat over begrijpen wat er om ons heen gebeurt. Maar wat is begrijpen eigenlijk? En hoe kun je de ontwikkeling van begrip bij je leerlingen vormgeven? In deze cursus laat docent Peter Duifhuis dit zien aan de hand van activerende werkvormen. Met concept cartoons maakt hij visueel hoe je als docent het denken van leerlingen kunt uitdagen. Hij laat zien hoe je met een demonstratiepracticum begripsontwikkeling stimuleert door op zoek te gaan naar juiste verklaringen. Als laatste toont hij aan hoe simulaties abstracties inzichtelijk kunnen maken en hoe je hier zelf werkbladen bij ontwerpt. Het doel is om de denkbeelden van leerlingen boven tafel te krijgen, leerlingen zich daar bewust van te maken en – indien de denkbeelden van de leerlingen bijgesteld moeten worden – cognitief conflict te veroorzaken, zodat leerlingen geprikkeld worden om hun model van hoe de wereld werkt aan te passen.
Preview
Leerdoelen
Na afloop van deze cursus kun je:
- activiteiten inzetten waardoor je leerlingen zich bewust worden van hun eigen voorkennis, geconfronteerd worden met misconcepten en zelf op zoek gaan naar de juiste verklaring.
- misconcepten en cognitieve conflicten inzetten bij begripsontwikkeling.
- concept cartoons ontwerpen of selecteren bij een leerdoel.
- predict-explain-observe-explain toepassen bij demonstratiepractica als bijdrage aan begripsontwikkeling en deze didactiek toepassen in een les.
- een simulatie inzetten bij begripsontwikkeling en daar zelf werkbladen bij ontwerpen
Stap nu in
- Ruim 145 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht