Natuurkunde: begripsontwikkeling met activerende werkvormen

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor docenten.
  • Ruim 145 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Natuurkunde gaat over begrijpen wat er om ons heen gebeurt. Maar wat is begrijpen eigenlijk? En hoe kun je de ontwikkeling van begrip bij je leerlingen vormgeven? In deze cursus laat docent Peter Duifhuis dit zien aan de hand van activerende werkvormen. Met concept cartoons maakt hij visueel hoe je als docent het denken van leerlingen kunt uitdagen. Hij laat zien hoe je met een demonstratiepracticum begripsontwikkeling stimuleert door op zoek te gaan naar juiste verklaringen. Als laatste toont hij aan hoe simulaties abstracties inzichtelijk kunnen maken en hoe je hier zelf werkbladen bij ontwerpt. Het doel is om de denkbeelden van leerlingen boven tafel te krijgen, leerlingen zich daar bewust van te maken en – indien de denkbeelden van de leerlingen bijgesteld moeten worden – cognitief conflict te veroorzaken, zodat leerlingen geprikkeld worden om hun model van hoe de wereld werkt aan te passen.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • activiteiten inzetten waardoor je leerlingen zich bewust worden van hun eigen voorkennis, geconfronteerd worden met misconcepten en zelf op zoek gaan naar de juiste verklaring.
  • misconcepten en cognitieve conflicten inzetten bij begripsontwikkeling.
  • concept cartoons ontwerpen of selecteren bij een leerdoel.
  • predict-explain-observe-explain toepassen bij demonstratiepractica als bijdrage aan begripsontwikkeling en deze didactiek toepassen in een les.
  • een simulatie inzetten bij begripsontwikkeling en daar zelf werkbladen bij ontwerpen

Auteur

  • Peter Duifhuis

    Peter Duifhuis heeft natuurkunde en kunstmatige intelligentie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen en gewerkt als eerstegraads docent natuurkunde in Haren, Utrecht en Doorn. Peter heeft dit werk gecombineerd met werk als lerarenopleider bij de bachelor- en masteropleiding van de Hogeschool Utrecht, waar hij nu ruim tien jaar werkt. Inmiddels combineert Peter zijn rol als lerarenopleider met een promotieonderzoek over hoe tweedegraads bètadocenten beter toegerust kunnen worden om duurzame ontwikkeling in hun onderwijs te betrekken.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor docenten.
  • Ruim 145 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht